В настоящата статия бихме искали да предоставим на маркетинг специалистите и екипите методология за ефективна работа и онлайн поведение по време на извънредно положение, както е случаят с настоящата криза, свързана с коронавируса. 

Ще маркираме няколко основни чеклисти и ще Ви дадем съвети как да подходите, ако сте собственици на физически обекти.

Нови възможности

Обобщените възможности, които ще маркираме се уповават на опита и практиката, а тяхната реализация е свързана с оптималното приспособяване на бизнеса към настоящата ситуация и възникването на нови потребителски нужди.

  • Какво съдържание да използвате и на какво да акцентирате по време на кризисна ситуация?
  • Какъв подход да следвате в социалните мрежи?
  • Как ефективно да управлявате своите реклами?  

В най-общ план, моделът включва следните основни параметри: А ние виждаме тези дейности като задължителни за успешен маркетинг:

  • Предварително планиране.
  • Фокусиране върху задачите.
  • Реализиране на конкретни стъпки и последователни действия.
  • Непрекъсната комуникация между колеги и бизнес партньори.
  • Реална нагласа, която да Ви позволи да приемете, че не всичко ще води до сигурен и категоричен успех.

Промени в дигиталните канали

Промените, които наблюдаваме през последните няколко седмици ще продължат да оказват пряко и косвено влияние върху поведението на фирмите и потребителите, върху работната среда, моделите на управление и др.

Относно дигиталните канали се регистрират следните промени:

  • Потребителите прекарват още повече време на своите дигитални и мобилни устройства.
  • Потребява се по-ангажиращо съдържание.
  • Цената на импресии спада, а кликовете върху линкове с таргетирано съдържание се увеличава.

За начало

Първата стъпка е да се определи таргет аудитория, на която може да се предложи истинска стойност. Поведението на потребителите е динамично по време на криза, но може да бъде проследено и съответно да бъде формирана работеща концепция чрез използването на правилните канали. 

При положение, че Вашите продукти или услуги са такива, че тяхната покупка може да бъде отложена във времето, няма смисъл да залагате на агресивен маркетинг. Не спирайте да следите обаче потребителското поведение и отчитайте промените, за да знаете как да процедирате на всеки етап от кризата.

Таргет аудитории

Важно е да помислите върху различните аудитории и тяхното таргетиране, отсявайки ключовите за конкретния бизнес сегмент.  

Насочете вниманието към долупосочените аудитории и акцентирайте работата към взаимодействие с тях:

  • Самосегментиращи се таргет потребители – това са тези потребители, които и в настоящето положение имат интерес към Вашите предложения, в които те виждат определена стойност. Съобразете поведението си с тях и наблегнете върху конкретни предимства, за да оптимизирате процеса, като например: предложете на потребителите възможност за онлайн пазаруване, безплатна доставка до офис или адрес, промо код за отстъпка, връщане на парите в 30 дневен срок и др. 
  • Желаещи да закупят продукти/услуги от Вас- към тази таргет група не трябва да се подхожда агресивно, защото в общ план не се гони еднократна продажба, а се цели дългосрочна ангажираност. Трябва да се оцени фактът, че всеки приход е важен, затова е препоръчително да тествате няколко подхода с различни условия, за да видите кой от тях би накарал потребителите да извършат реална покупка.
  • Лоялните потребители тази таргет аудитория е ключова за бизнеса и те могат да бъдат ценен източник на информация и стойност за Вас, споделяйки Вашите предимства с други потребители. Техните навици също ще претърпят известни промени и е важно да се адаптирате адекватно към тях, за да не ги изпуснете.

Стойностно предложение

Стойностното предложение е начинът, по който потребителите могат да извлекат полза от предлаганите продукти и услуги. Възползвайте се от ситуацията и анализирайте поведението на таргет потребителите на онлайн магазина Ви и взаимодействието с Вашите реклами в социалните мрежи. Дигиталният маркетинг в това отношение осигурява голяма гъвкавост и възможност за реално проследяване на интеракциите. Цялостният модел в този случай е да Установите предположения, Да ги тествате, Да ги надградите. Преди това сегментирайте своите таргет аудитории и задължително направете нужните настройки в Google Analytics, за да анализирате ефективно данните.

Съвет: Дайте повече стойност на настоящите и потенциални клиенти, като изградите и предложите възможности за интересно преживяване и релевантност. В момента онлайн магазините са съвременните щандове, от които потребителите избират стоки за попълване на своята потребителска кошница.  

Ключови елементи при кризисна ситуация

В момента се акцентира върху 4 елемента на дигиталната трансформация, съобразно настоящата кризисна ситуация:

  • Натрупване на данни и разказване на истории – това е отправна точка за стартиране осъществяването на стратегията.
  • Натрупване на достатъчно примери, от типа: действие и последващ резултат.
  • Изграждане и поддържане на отношения с всички звена на фирмата, както и с външни участници и партньори – основно перо за подкрепа.
  • Дигитален герой – когато сте преминали успешно през предните стъпки, тогава Вие знаете как да подхождате във всяка ситуация, на ясно сте какво е нужно, за да се вземе и осъществи дадено решение, а екипът Ви Ви има доверие.

Важно: Всяка фирма има собствено темпо и ниво на развитие. Събирането на данни и изграждането на маркетингов модел изискват време, което може да се удължи в периоди на криза.

Отговорност към клиента

Предизвикателствата, които днес стоят пред фирмите са сериозни. Важно е да се анализира ситуацията и да се изготви стратегия с поглед в бъдещето, която да се трансформира ежедневно съобразно динамичните фактори на средата. Именно в това се състои работата на добрия експерт по дигитален маркетинг, който трябва:

  • Да следи ситуацията и да реагира бързо.
  • Да бъде гъвкав и проактивен, когато се налагат промени.
  • Да предлага приложими решения и да ги реализира своевременно.
  • Да дава възможно най-детайлна информация на своите клиенти.
  • Да поддържа открити отношения на пълно доверие с тях.

Научете се бързо да провеждате тестове и правилно да ги анализирате. Изводите са тези, които ще маркират Вашето поведение. Ако е необходимо да се нанесат корекции или да се направят цялостни промени – направете го. Това ще изведе на преден план стойностното Ви предложение, което е единственото ценно за клиентите. Промените могат да включват както промени в текстовото и визуално съдържанието, така и избор на различни канали.

Важни параметри

Отговорите на въпросите, отнасящи се до ключови параметри и елементи на дигиталната среда, ще Ви дадат ценни насоки за изграждане и следване на ефективна маркетингова стратегия по време на криза:

Съдържание

  • Имате ли съдържание, което не е релевантно или трябва да бъде спряно още сега?
  • Имате ли съдържание, което в настоящия момент носи стойност на лоялните и потенциални клиенти?
  • Какво ново и полезно съдържание може да се създаде?
  • Имаме ли съдържание, което би донесло стойност на потребителите сега или в бъдеще, задържайки тяхното внимание за по-дълго време, като се следват концепции от вида “как да…”, “съвети за…” и подобни?
  • Могат ли да бъдат събрани качествени отзиви от настоящите клиенти?
  • Може ли бъде направено добро за общественото благо, демонстрирайки ценностите на фирмата?

Реклама

  • В момента пуснати ли са реклами, от които не се отчита полза?
  • Какво да се тества в случай, че цената за реклама е значително по-ниска?
  • За какъв тип потребители и за кои техни действия си заслужава да се плаща?

Безплатни, частично платени и нови канали

  • Използвате ли безплатни или частично платени канали, като видеа на живо или e-mail маркетинг, за да осъществите връзка с потребителите?
  • Използвате ли лендинг страници и анализирате ли как те работят ли за успеха на продажбите?
  • Кои нови канали бихте тествали или променили?

Комуникация в социалните мрежи

  • Променят ли поведението си Вашата таргет аудитория и конкретния потребител в частност? По какъв начин и кои са социални мрежи, които те се предпочитат?  
  • Ангажиращото съдържание по-голямо взаимодействие ли получава?
  • Следвате ли определена стилистика и звучене на Вашите послания, отговори, обръщения и т.н.? 
  • Използвате ли послания, които стимулират извършването на конкретно действие? Внимавате ли да  не използвате призиви, които противоречат на настоящата ситуация?
  • Отговаряте ли достатъчно бързо на коментари и запитвания в месинджър (максимум до петнайсет минути)?
  • Стойностните предложения, които са ценни в текущата ситуация, акцент ли са във Вашата комуникация?
  • Имате ли възможност да демонстрирате съпричастност към обществото като цяло, засегнатите хора и потърпевшите бизнеси? Можете ли да го направите, така че да осигурите стойност, без да изглеждате комерсиално или користно?
  • Можете ли да тествате по иновативен начин методите и каналите за комуникация, които до момента не сте считали за толкова важни?

Бизнес модел при физически обекти и магазини

В случай, че Вашият бизнес е свързан с физически обект, магазин и т.н., трябва да се запитате дали е възможно личната среща с консултант да бъде избегната и всичко да се случи онлайн.

Това може да се осъществи по няколко начина:

  • Видео разговор с консултанта.
  • Бот на сайта.
  • Чат с консултант на сайта.
  • Бърза форма за комуникация, поместена в сайта.
  • Чат бот в социалните мрежи.

Ако потребителят трябва да разгледа продукта или съответно да го пробва, тогава може да се възползвате от следните варианти:

  • Таблица с подробни размери и начини за тяхното вземане.
  • Онлайн каталози с информация за продуктите.
  • 3D образ на продукта.
  • Видео 360 градуса.
  • Онлайн разходка.
  • Доставка с опция преглед или тест.
  • Demo на услугата.
  • Дистанционна поддръжка за software.
  • Видео с тест на продукта от служител.
  • Видео с отваряне на продукта.
  • Видео с ревю за продукта.
  • Сравнение със сходни продукти.
  • Отговори на често задавани въпроси.

Финални думи

Надяваме се, че статията е била полезна и интересна за Вас. Можете да оставите своите коментари, въпроси или допълнения по темата чрез формата по-долу .

За връзка с нас и консултация относно развитието на Вашия бизнес модел в дигиталната среда, моля обадете ни се на телефон: 0878 902 054